Seksitaudit
Onko niitä seksitauteja kaikilla maailman ihmisillä?
Tuntuu olevan, kun vastauksissa lukee koko ajan, että kondomia pitää käyttää, että seksitaudit eivät tartu.
Vastaus
Hei
Seksitaudit ovat tauteja, jotka tarttuvat seksissä. Seksitauteja ovat esimerkiksi klamydia ja tippuri.
Klamydian oireita ovat esimerkiksi kirvely virtsatessa ja alavatsakipu. Klamydia voi olla myös oireeton. Klamydia hoidetaan antibiooteilla.
Tippurin oireita voi olla esimerkiksi kipu virtsatessa ja kellertävä vuoto. Tippuri hoidetaan antibiooteilla.
Kaikilla ihmisillä ei ole seksitauteja.
Seksitaudit voi testata seksitautitesteissä.
Kondomi ja suuseksisuoja suojaavat seksitaudeilta.
Lue myös: Suojaudu seksitaudeilta