Heikkolahjaisuus

Kuulin viime viikolla sanan heikkolahjaisuus. Ymmärsin että heikkolahjainen henkilö on vammaisen ja normaalin sekoitus, eli ei ihan vammainen eikä ihan normaali, vaan jotain siltä väliltä. Onko se totta?

Vastaus:

Heikkolahjaisuus on vanha sana. Sitä ei enää käytetä, sillä se ei tee ihmisille oikeutta.

Alun perin heikkolahjaisella on tarkoitettu ihmistä, joka ei pärjää älykkyystestissä kovin hyvin. Mutta hän voi olla hyvä jossakin muussa asiassa. Hän voi olla luotettava, auttavainen, taiteellisesti lahjakas tai hyvä jalkapallossa.

Joskus on tärkeämpää olla hyvä ystävä kuin pärjätä älykkyystestissä. Se, että on jossakin asiassa vaikeuksia, ei saa leimata koko ihmistä.

Me olemme kaikki kovin erilaisia. Jotkut ovat nopeita oppimaan ja ratkaisemaan vaikeitakin tehtäviä, mutta kaikki eivät ole.

Esimerkiksi matematiikan tai vieraiden kielten oppiminen voi olla joillekin tosi vaikeaa. Silloin puhutaan laaja-alaisista oppimisvaikeuksista. Mutta myös tällaiset ihmiset ovat normaaleja, koska on normaalia olla erilainen.