Olet tässä:
 

Pia: Kehotteita ja ajatusketjuja

Kun kysyy tekoälyltä kysymyksiä, kannattaa käyttää kehotteita ja pyytää ajatusketjuja. Kehotteet voivat olla esimerkiksi kysymyksiä tai käskyjä.

Esimerkki kysymyksestä tekoälylle: Miten voi helpottaa autistisen henkilön kuormitusta sosiaalisessa tilanteessa kuten juhlissa?

Esimerkki ajatusketjusta tekoälylle: Autistinen henkilö tarvitsee tilanteiden ennakointia. Kerro, mistä vaiheista hammaslääkärin käynti muodostuu?

Minä olen autistinen henkilö. Olen sitä mieltä, että tällaisia kehotteita ja ajatusketjuja kannattaa käyttää myös silloin, kun keskustelee autistisen henkilön kanssa!

Kehotteiden käyttäminen

Kehotteet auttavat miettimään hyviä kysymyksiä, joihin autistinen henkilö voi helpommin vastata.

Ei näin: Siivoa huone.

Vaan näin: Voitko imuroida olohuoneen lattian kello 17 ja 18 välillä?

Ajatusketjun käyttäminen

Ajatusketjut pilkkovat tavoitteen pienempiin osiin niin, että tavoite on helpompi saavuttaa.

Ei näin: Siivoa huone.

Vaan näin:

  1. Ota imuri kaapista.
  2. Laita töpseli pistorasiaan.
  3. Imuroi olohuoneen lattia.
  4. Putsaa imurin suutin.
  5. Ota töpseli pistorasiasta.
  6. Laita imuri takaisin kaappiin.

Tekoäly auttoi minua ymmärtämään, mitä kehotteet ja ajatusketjut tarkoittavat.

Usein kehotteita ja ajatusketjuja käytetäänkin autismikuntoutuksessa. Nyt näille käytännöille löytyi osuvat nimet!

Kirjoittaja: Pia

Kommentit
Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.
Kommentoi
Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.