Olet tässä:
 

Elämää edunvalvonnassa

Olen ollut edunvalvonnassa vuodesta 2019.

Ennen edunvalvontaa velkaannuin pahasti. Sen takia minulle määrättiin edunvalvoja.

Mielestäni edunvalvonnassa on hyviä ja huonoja puolia.

Rahasta päättäminen ei ole aina helppoa

Aluksi edunvalvonta tuntui isolta muutokselta, mutta samaan aikaan olin helpottunut.

Minusta tuntuu, että edunvalvonta oli minulle paras päätös. En olisi selvinnyt kaikesta yksin.

Rahat eivät aina riitä

Minusta tuntuu pahalta, että en aina saa rahaa, vaikka pyydän. Varsinkin silloin, kun kyse on minulle tärkeästä asiasta.

Joskus rahaa ei ole saatavilla, enkä pääse osallistumaan kaikkeen, mihin haluaisin. Se tuntuu kurjalta ja rajoittavalta. Tulee olo, että jään ulkopuolelle.

Toisaalta ymmärrän, että rahaa ei voi antaa, jos sitä ei ole.

Minua ei aina kuunnella

Minusta tuntuu, että edunvalvoja ei aina kuuntele minua.

Se on vaikeaa, koska kyse on minun elämästäni. Toivoisin, että mielipiteeni otettaisiin enemmän huomioon.

Toivoisin enemmän yhteydenpitoa

Minusta tuntuu, että edunvalvojan pitäisi olla enemmän yhteydessä minuun.

Haluaisin tietää selkeästi:

  • paljonko tilillä on rahaa
  • mihin rahaa menee.

Tämä auttaisi minua ymmärtämään omaa tilannettani paremmin.

Kaikki eivät ymmärrä

Vanhempani ovat helpottuneita siitä, että minulla on edunvalvoja.

Ystävien kanssa en ole puhunut asiasta paljon. Jotkut ystävät eivät ymmärrä sitä, että minulla on edunvalvoja. Se tuntuu joskus yksinäiseltä.

Jotkut ystävät eivät ymmärrä, että en aina pääse mukaan kaikkeen kivaan, vaikka haluaisin. Se on minullekin harmillista.

Välillä tuntuu pahalta joutua selittämään asiaa.

Turvaa arkeen

Edunvalvonnassa on myös hyviä puolia.

Minusta tuntuu tärkeältä se, että minua ei voi käyttää hyväksi. Se tuo turvaa arkeen.

Tiedän, että joku huolehtii raha-asioistani. En joudu vaikeisiin tilanteisiin yksin.

Edunvalvonta on osa elämääni

Edunvalvonta tuo turvaa, mutta samalla se voi tuntua rajoittavalta.

Tärkeintä on, että minua kuunnellaan ja saan olla mukana päättämässä omista asioistani.

Olen kokenut vaikeuksia. Mutta myös sen, että sain apua oikeaan aikaan. Siksi ajattelen edelleen, että edunvalvonta oli minulle oikea ratkaisu.

Kommentit
Kirjoittanut Pasi Haapa-aho
Minullakin on oma edunvalvoja ja hänen nimensä on Aulikki.
Kirjoittanut Pinkku
Tuttu tunne, että jää paljon ulkopuolelle, kun ei saa edunvalvonnasta rahaa. Mie katon päämiesportaalin kautta edunvalvontatiliä ja seuraan sieltä, mihin edunvalvoja käyttää sitä.
Kirjoittanut Elina
Kiitos vinkistä :)
Kirjoittanut Emppu Somppi
Mulla ei ole edunvalvojaa. Asun kotona vanhempien kanssa. Tämä oli hyvä aihe Elina :)
Kirjoittanut Matias Saarikoski
Hyvää Kesää
Kommentoi
Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.