Häpeäminen
Monissa maissa vammaisen lapsen saaminen on tosi iso häpeä. Mistä se johtuu?
Minusta vammaisessa lapsessa ei ole mitään hävettävää.
Vastaus:
Häpeään liittyy pelkoja. Eri yhteiskunnissa vammaisiin liitetään erilaisia uskomuksia. Esimerkiksi Suomessa on joskus ajateltu vammaisuuden olevan synnin palkka. Joissakin Afrikan maissa vammaisuuden uskotaan johtuvan kirouksesta.
Oikea tieto auttaa voittamaan vääriä uskomuksia ja häpeää.