Olet tässä:
 

Pia: Ennustamista, ankkureita ja rutiineja

Minä olen autistinen henkilö. Olen joutunut miettimään elämänhallintaa todella paljon.

Olen keskustellut aiheesta myös tekoälyn kanssa. Olen päätynyt ajatukseen, että autismikirjon henkilön kohdalla kannattaa keskittyä epäjärjestyksen hallintaan.

Perinteiset tavat hallita epäjärjestystä

Epäjärjestystä on perinteisesti hallittu autismin kohdalla syy-seuraus-menetelmällä ja ympäristöä sopeuttamalla.

Esimerkki syy-seuraus-menetelmästä: Jos sataa, otan sateenvarjon mukaan. Jos olen väsynyt, pidän tauon.

Esimerkki ympäristön sopeuttamisesta: Vähennetään ympäristön aistiärsykkeitä ja käytetään lisäksi kuulosuojaimia.

Uudet tavat hallita epäjärjestystä

Kun olen pohtinut epäjärjestyksen hallintaa tekoälyn kanssa, olen löytänyt uusia tapoja hallita sitä.

Ennakointi

Mitä ehkä tapahtuu ja miten voin toimia poikkeustilanteissa?

Esimerkki:

Yleensä ostan kaupasta kevytkolaa. Jos kevytkola on loppu, voin ostaa vaikka appelsiini-kola-pillimehun.

Ankkurit

Voin valita päivään kiintopisteitä. Voin palata näihin, jos jokin asia ei suju suunnitelmien mukaan.

Esimerkki:

Päivän ankkurit ovat lenkki, tauko, imurointi ja television katselu.

Yllättäen tulee ystävän vierailu, joka sekoittaa päivän järjestyksen.

Voin palata yhteen ankkuriin eli taukoon ja löytää uuden näkökulman päivän kulkuun. Voin vaikka pelata lautapeliä ystävän kanssa.

Imurointi jää väliin ja toteutuu huomenna. Seuraava ankkuri on television katselu.

Rutiinit eli toistuvat tavat

Rutiineita hyödynnetään jo paljon autismikirjon kohdalla.

Tekoälyltä opin uuden sanan: ajatusketju. Se tarkoittaa autismikirjon kohdalla esimerkiksi sen miettimistä, mitä tapahtuu ensin, mitä sitten tapahtuu ja mitä tapahtuu lopuksi.

Esimerkki tiskikoneen täyttämisestä:

  1. Ensin huuhtelen lautasen ja lasin.
  2. Sitten laitan ne tiskikoneeseen.
  3. Lisään tiskikoneeseen pesuaineen.
  4. Suljen luukun.
  5. Jos tiskikone on täynnä, valitsen pesuohjelman.
  6. Käynnistän tiskikoneen.
  7. Seuraavaksi pidän kahvitauon.

On siis monta tapaa pyrkiä hallitsemaan epäjärjestystä. Ehkä kannattaa miettiä esimerkiksi ohjaajan, sosiaalityöntekijän tai läheisen kanssa, mitä tapaa mikäkin tilanne vaatii!

Kirjoittaja: Pia

Kommentit
Kirjoittanut Ninni
Ennakointi ja rutiinit ovat tärkeitä! Vähentävät kuormitusta.
Kommentoi
Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.