Olet tässä:
 

Pia: Aika ja toiminta

Olen autistinen henkilö, jolla on myös ADHD-piirteitä. Olen siis AuDHD-henkilö.

Minulle ajanhallinta on vaikeaa. Minun on vaikea pysyä kalenterini suunnitelmissa tai elää kellon mukaan.

Olen keskustellut tästä aiheesta tekoälyn kanssa.

Tekoälyn mukaan

  • AuDHD-henkilölle aika ei ole kellon tai kalenterin mukaan elämistä.
  • AuDHD-henkilölle aika syntyy toiminnasta ja tapahtumista.

Minua auttaa ajan hallinnassa seuraavat asiat:

  • Varaan asioille reilusti aikaa.
  • Jätän tekemisen väliin paljon taukoja.
  • Varaan valmistautumiseen paljon aikaa.

Vaikeaan ja kuormittavaan asiaan valmistautuminen vie enemmän aikaa ja kuin helppoon ja mukavaan asiaan valmistautuminen. Esimerkiksi lääkärissä käyntiin valmistautuminen kestää kauemmin kuin musiikin kuunteluun valmistautuminen.

Miten sinä koet ajan, kellon ja aikataulut?

Kirjoittaja: Pia

Kommentit
Kirjoittanut Jenni
Minullekin on tärkeää, että varaan asioille tarpeeksi aikaa. Kiire on kamalaa! Samoin tauot ovat tärkeitä.
Kirjoittanut Pia
Samaa mieltä, Jenni!
Kommentoi
Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.