Kiitos ja kohtaaminen
Olen tehnyt siivoustyötä toimintakeskuksessa vuoden ajan.
Työni on pääasiassa vessojen siivousta. Olen oppinut pitämään siitä enemmän ja enemmän. Ennen siivous saattoi tuntua vain tehtävältä muiden joukossa, mutta nykyään koen siitä myös ylpeyttä.
Parasta siivoustyössä
Pidän erityisesti siitä, että saan tehdä työtä itsenäisesti.
Aamut eivät ole minulle helppoja. Olen aamulla usein äreä ennen kuin olen täysin herännyt. Siivoustyössä voin aloittaa päivän rauhallisesti. Saan keskittyä omaan tekemiseeni ja edetä työssä vaihe vaiheelta.
Erityisesti pidän hetkestä, kun katson valmista jälkeä: peilit, hanat, WC-tilat ja lattiat ovat puhtaat ja yleisilme on siisti. Silloin tunnen, että olen tehnyt työn hyvin.
Kiittäminen on tärkeää
Työtoiminnassa olen huomannut, että palautetta kuulee melko harvoin.
Usein palautetta annetaan silloin, jos jokin ei ole mennyt hyvin. Onnistumisista puhutaan vähemmän.
Silti juuri pienet sanat voivat merkitä paljon. Yksi ohjaajan kommentti siitä, että siivoojan työ on arvokasta, jäi mieleeni pitkäksi aikaa.
Minusta olisi tärkeää, että työyhteisössä muistettaisiin sanoa useammin kiitos.
Ei tarvitse olla jatkuvaa kehumista, mutta yksinkertainen “kiitos työstä” päivän päätteeksi piristää paljon. Se voi vaikuttaa myös siihen, millaisella mielellä työhön tulee seuraavana päivänä.
Kuunnellaan toisiamme
Olen huomannut, että työyhteisön ilmapiiri ja tapa puhua vaikuttavat paljon.
Mielestäni työpaikalla pitää olla selkeät pelisäännöt siitä, miten toisia kohdataan.
On tärkeää kuunnella ja yrittäää ymmärtää toista, vaikka olisi eri mieltä.
Olen itse oppinut paljon itsesäätelystä ja vuorovaikutuksesta. Olen oppinut pysähtymään ennen reagointia ja miettimään, miten vastaan tilanteissa.
Minulle on tärkeää huolehtia myös muista ihmisistä ympärilläni. Kysyn usein työkavereiltani, miten he voivat.
Samalla olen oppinut, että myös oma jaksaminen on tärkeää. Erityisesti silloin, kun elämässä on mielenterveyden haasteita.
Jokaisen panos on arvokas
Toivon, että töissä ihmiset nähdään yksilöinä, ei vain diagnoosien tai taustojen kautta.
Jokainen tekee parhaansa omalla tavallaan. Jokaisen työpanos on arvokas.
Minulle työssä tärkeintä ei ole täydellisyys, vaan reilu kohtaaminen.
Joskus sana ”kiitos” voi tehdä enemmän kuin arvaammekaan.