Olympialaiset
![Olympiarenkaat](https://verneri.net/selko/wp-content/uploads/2016/08/olympiarenkaat.png)
Olympiarenkaat ovat olympialaisten tunnusmerkki.
Olympialaiset ovat urheilutapahtuma, jossa kilpaillaan monessa eri urheilulajissa. Olympialaisiin osallistuu urheilijoita monista maista ympäri maailmaa.
Olympialaiset järjestetään kahden vuoden välein. Vuoron perään pidetään kesäolympialaiset ja talviolympialaiset.
Olympiakisat järjestetään joka kerta eri maassa.
Talviolympialaiset 2022
Seuraavat olympialaiset järjestetään Kiinan Pekingissä helmikuussa 2022.
Pekingin talviolympialaisissa kilpaillaan 15 lajissa.
Pekingin olympialaisten lajit:
- Alppihiihto
- Ampumahiihto
- Curling
- Freestylehiihto
- Jääkiekko
- Kaukalopikaluistelu
- Lumilautailu
- Maastohiihto
- Mäkihyppy
- Ohjaskelkkailu
- Pikaluistelu
- Rattikelkkailu
- Skeleton
- Taitoluistelu
- Yhdistetty
Penkkiurheilun juhlaa
Olympialaisia seurataan ahkerasti ympäri maailmaa.
Television lisäksi kisoja katsotaan tietokoneista, tableteista ja kännyköistä.
Lisäksi tapahtumista voi lukea ja tuloksia seurata eri lehdistä.
Suomalaisten katsojien suosikkilajeja talviolympialaisissa ovat
- maastohiihto
- jääkiekko
- lumilautailu
- freestylehiihto.
Suomalaiset olympialaisissa
![Suomen olympiakomitean logo. Finland on englanniksi Suomi.](https://verneri.net/selko/wp-content/uploads/2016/08/suomen_logo.png)
Suomen olympiakomitean logo.
Suomi on osallistunut olympialaisiin vuodesta 1908 alkaen.
Suomi on pieni maa ja se on menestynyt olympialaisissa hyvin. Kun verrataan mitalien määrää maan asukaslukuun, Suomi on voittanut kesäolympialaisissa eniten mitaleja koko maailmassa.
Kesäolympialaisissa suomalaiset ovat saaneet eniten mitaleja yleisurheilussa ja painissa.
Talviolympialaisissa Suomi on menestynyt parhaiten maastohiihdossa ja mäkihypyssä.
Suomalaisia olympiavoittajia ovat muun muassa:
- Lasse Virén
- Mikko Kolehmainen
- Marja-Liisa Kirvesniemi
- Tapio Korjus
- Matti Nykänen
- Marjut Rolig
- Heli Rantanen
- Paavo Nurmi
- Jouko Salomäki
- Iivo Niskanen
- Juha Mieto
- Satu Mäkelä-Nummela.
Olympialaisten historia
![Juoksijoita antiikin Kreikan olympialaisissa.](https://verneri.net/selko/wp-content/uploads/2016/08/antiikin-olympialaiset.jpg)
Juoksijoita antiikin Kreikan olympialaisissa. Kuva: Maire-Lan Nguyen.
Olympialaisilla on pitkä historia.
Urheilukilpailuja järjestettiin jo antiikin Kreikassa Olympus-nimisessä paikassa. Antiikki eli vanha aika on ajanjakso Kreikan ja Rooman historiassa.
Olympialaiset ovat saaneet nimensä Olympus-kaupungin mukaan.
Nykyaikset olympialaiset järjestettiin ensimmäisen kerran Kreikassa vuonna 1896. Mukana oli tuolloin 241 urheilijaa 24 eri maasta.
Kaikissa olympialaisissa on ollut mukana kuusi lajia.
Nämä lajit ovat:
- miekkailu
- pyöräily
- uinti
- voimistelu
- ammunta
- yleisurheilu.
Vuosien varrella lajeja on tullut lisää ja nykyään niitä on paljon enemmän.
Teksti: Mira Vihmo
Kuvat: iStockphoto, Olympiakomitea