Miksi uutisotsikoissa valehdellaan?

Eräässä uutisotsikossa luki, että kaikki rakastavat Saara Aaltoa. Miksi sellainen uutisotsikko on kirjoitettu? Sehän ei pidä paikkaansa. Ainakaan minä en rakasta Saara Aaltoa, vaikka hän tuli toiseksi jossain ulkomaisessa laulukilpailussa.

Vastaus:

Tuossa on kyse enemmänkin liioittelusta kuin valehtelusta. Moni ehkä rakastaakin Saara. Suurin osa on varmasti iloinen hänen menestyksestään. Minäkin iloitsen, että hän on saanut palkkion kovasta työstä.

Lehdissä kirjoitettaan näyttäviä otsikoita, jotka usein liioittelevat. Näin saadaan ihmiset kiinnostumaan. Sinäkin kiinnostuit tästä otsikosta, koska koet sen olevan valhetta. Kiinnostavat otsikot saavat ihmiset lukemaan juttuja ja ostamaan lehtiä.