Ohjeet hätäpuhelun soittamiseen
Mistä voisin löytää ohjeet hätäpuhelun soittamiseen selkokielellä? Eli jos joskus joudun sellaiseen tilanteeseen, jossa on pakko soittaa hätänumeroon, niin mitä minun pitää sinne sanoa?
Miten kuurot soittavat hätänumeroon? Vai lähettävätkö he sinne tekstiviestin tai jotain? Entä jos ihminen kuulee, mutta hän ei jostain syystä osaa puhua tai puhuminen on hänelle tosi vaikeaa? Luulevatko hätänumeroon vastaavat ihmiset, että kyseessä on pilapuhelu, kun soittaja ei sano mitään?
Vastaus:
Papunetin selkosivuillla on video hätänumeroon soittamisesta.
Pääset katsomaan videota tästä linkistä (selko.fi).
Henkilöt, jotka eivät kuule tai pysty puhumaan, voivat lähettää hätäkeskukseen tekstiviestin. Mutta jos pystyy tuottamaan puhetta, täytyy soittaa hätänumeroon. Jokaisella hätäkeskuksella on oma matkapuhelinnumeronsa. Viestiä ei siis lähetetä numeroon 112.
Hätäkeskuksen työntekijät ovat kokeneita ja koulutettuja. He kyllä osaavat tulkita, milloin ihmisellä on oikea hätä ja milloin kyseessä on mahdollisesti pilapuhelu.
Jos sinua huolestuttaa hätätilanteet, niin sinun kannattaisi jutella siitä läheistesi kanssa. Jos esimerkiksi asut jossain asumisyksikössä, voisit toivoa, että hätänumeroon soittamista harjoiteltaisiin. Voisitte vaikka katsoa tuon videon ja sen jälkeen harjoitella soittamista. Toinen on hätänumeroon soittaja ja toinen on hätäkeskuksessa vastaaja.
Tämä on tärkeä asia ja olisi hyvä, ettei sinun tarvitsisi tuntea suurta huolta asiasta.