Miksi vammattomat eivät ota kehitysvammaista todesta?

Miksi vammattomat ihmiset eivät tunnu ottavan kehitysvammaisen henkilön mielipidettä todesta? Minullekin jankutetaan, että pitäisi lähteä yhdelle retkelle mukaan, vaikka sanon, että en halua. Minulla ei ole edes varaa maksaa sitä.

Vastaus:

Tämä on tärkeä kysymys. Kysymyksesi koskee itsemääräämisoikeutta.

On varmasti monta syytä sille, miksi vammattomat eivät aina ota kehitysvammaisen ihmisen mielipidettä todesta. Yksi voi olla tiedon puute. Ei ymmärretä, että kehitysvammaisetkin ihmiset osaavat tehdä itse päätöksiä.

Kehitysvammaisella ihmisellä on oikeus päättää itse omista asioista. Tämä on laki. Jos kehitysvammainen ihminen tarvitsee päätöksenteossa tukea, on hänelle sitä annettava.

Sinun mielipidettäsi on kunnioitettava. On väärin jankuttaa asiasta, jos olet mielipiteesi sanonut. Eikä sinulla tarvitse olla mitään syytä. Riittää, että et halua lähteä.