Asumispaikan päättäminen itse?

Eikö täysi-ikäinen kehitysvammainen saa päättää itse, missä hän asuu? Minä en ainakaan saa. Aina, kun sanon haluavani muuttaa synnyinkaupunkiini, minun käsketään olemaan hiljaa.

Vastaus:

Onpa sinulla ikävä tilanne. Ei ole oikein, että sinun käsketään olemaan hiljaa. Laki määrää, että kehitysvammaisen ihmisen mielipidettä on aina kysyttävä. Toiveita ei aina ole mahdollista toteuttaa, mutta asia on kuitenkin tutkittava.

Tiedätkö sinä, miksi et voi muuttaa synnyinpaikkakunnallesi? Ota yhteyttä sosiaalityöntekijääsi ja pyydä, että asiasta keskustellaan. Sinulla on oikeus esittää toive siitä, missä haluat asua. Jos muutto ei jostain syystä ole mahdollinen, on sinulla oikeus tietää miksi. Tsemppiä!