Miksi sukupuolielinten nimeä ei saa sanoa?
Miksi sukupuolielinten nimeä ei saa sanoa eikä niistä saa puhua? Minä olen myös huomannut, että vammattomat eivät halua puhua ollenkaan vammaisten kanssa seksistä. He myös rankaisevat heti vammaista, jos tämä yrittää puhua asiasta.
Ei saa sanoa sukupuolielinten nimiä, vaikka olisi jokin ongelma, johon tarvitsisi apua. Jos on vaikka vatsa, käsi tai jalka kipeä, niistä saa kyllä puhua. Mutta esimerkiksi peniksestä ei saa puhua ollenkaan. Ei saisi puhua edes lääkärille, koska sellaiset puheet kielletään heti.
Kun ohjaajan täytyi sanoa minulle, että minun pitää suorittaa alapesu, niin hän sanoi: “pese itsesi sieltä”. Hän käytti vielä ääntä, josta tuli olo, että penis on paha, likainen ja hävettävä asia. Ihan kuin sitä ei saisi olla olemassa. Miksi hän ei sanonut: “pese peniksesi”?
Vastaus:
Sukupuolielinten nimeä ei saa sanoa, koska meidät on kasvatettu niin. Tai niitä ei saa sanoa, koska esimerkiksi penis herättää työntekijässä hämmennystä. Se, miksi henkilö ei puhu sukupuolielimistä, voi johtua monista eri syistä.
Kyllähän sukupuolielimistä pitää voida käyttää niiden oikeita nimiä. Penis on penis, vagina on vagina ja niin edelleen. Sukupuolielimissä ei ole mitään hävettävää.
Vammaisen ihmisen seksuaalisuus on monelle vammattomalle hankala asia. Seksi kuitenkin kuuluu vammaisen ihmisen elämään samalla tavalla kuin vammattoman.