Pitkän matkan matkustaminen junalla

Vernerin vapaa-aika -osassa kerrotaan, miten lentokoneella matkustetaan. Se on tosi hyvä juttu. Voisitteko kertoa siellä, miten junalla matkustetaan pitkiä matkoja?

Jos joku haluaa matkustaa junalla, vaikka Helsingistä Rovaniemelle, niin mitä kaikkea hänen pitää tietää? Ja eikö junalla voi matkustaa myös ulkomaille? Niin, että juna lähtee Suomesta ja sen päätepysäkki on vaikka Venäjällä? Mitä kaikkea silloin pitää tietää ja muistaa?

Vastaus:

Tämä on todella hyvä ehdotus. Kiitos siitä. Kirjoitan ehdotuksesi muistiin.

Kirjoitan tähän vastaukseen tietoa siitä, miten Venäjälle matkustetaan junalla.

Kun matkustat Venäjälle junalla, tarvitset viisumin. Voit hakea viisumin matkatoimistosta. Viisumin saaminen kestää 1-2 viikkoa. Viisumin lisäksi tarvitset passin, joka on voimassa vähintään kuusi kuukautta.

Junassa täytät maahantulokortin. Niitä täytyy täyttää kaksi kappaletta. Sinulle jää toinen kappale ja se täytyy pitää tallessa koko matkan ajan.

Tulliviranomaiset suorittavat rajatarkastuksen liikkuvassa junassa. Sinun täytyy istua omalla paikallasi passin ja viisumin tarkastamisen ajan.

Voit ostaa junalipun Venäjälle VR:n verkkokaupasta, lipunmyyntipisteistä tai matkatoimistosta. Allegro-junaan voit ostaa lipun myös lippuautomaatiesta.

Helsingistä Viipuriin kulkee juna Allegro. Helsingistä Moskovaan kulkee juna Tolstoi. Se on venäläinen yöjuna. Siinä on vain makuupaikkoja.