Keliakia ja vilja-allergia

Mitä eroa on keliakialla ja vilja-allergialla?

Vastaus:

Vilja-allergia ja keliakia usein sekoitetaan keskenään. Vilja-allergia aiheuttaa samanlaisia oireita kuin maitoallergia. Oireita ovat muun muassa iho-oireet ja vatsavaivat. Lapsuudessa puhjennut vilja-allergia useimmiten paranee.

Keliakia on suoliston sairaus. Viljassa oleva valkuaisaine vaurioittaa suolen limakalvoa. Oireet ovat pääasiassa suolisto-oireita: ripulia, löysiä ulosteita, ylävatsan turvottelua ja ilmavaivoja. Koska ravintoaineet eivät imeydy kunnolla, voi paino myös pudota. Keliakia ei parane. Sitä hoidetaan gluteenittomalla ruokavaliolla.