Vauvakuume
Minulla on vauvakuume. Mitä asialle pitäsi tehdä, kun minulla ei ole madollista saada lasta. Se harmittaa kovasti. Mikä keino auttaisi, etten murehtisi asiaa?
Vastaus:
Anna itsellesi lupa haaveilla vauvasta. Sovi kuitenkin itsesi kanssa, milloin haaveilet. Haaveile vaikka puolituntia kerrallaan. Tee sen jälkeen jotain kivaa, mikä auttaa sinua unohtamaan vauvahaaveet. Tee usein sitä, mikä auttaa sinua unohtamaan vauvakuumeen. Se voi auttaa, ettet murehtisi asiaa.
Vauvahaaveet ovat hyvin luonnollinen osa elämää. Usein siihen liittyy halu hoivata. Olisiko sinulla mahdollisuus hoivata vaikka jonkun ystävän tai perheenjäsenen vauvaa? Moni saa myös paljon iloa hoitamalla ja hoivaamalla lemmikkieläintä.
Vauvakuume
Moi! Kerttu, kirjoitin sinulle paljon, kun olin 12-vuotias tyttö. Minulla oli silloin vauvakuume. Nyt olen vanhempi ja haluan tehdä vauvan. Synnyttäisin Venlan ja Jonnan. Haluan kyllä synnyttää monta tyttöä. Olen kuulemma sitä tyttöä, joka saa vain tyttöjä. Kerttu, vastaa nopeasti tähän, kiitos.
Vastaus:
Mukavaa, että olet kirjoittanut minulle jo pitkään!
Vauvakuume eli omasta vauvasta haaveilu on ihana ja tärkeä asia. Jos suunnittelee raskautta ja oman lapsen synnyttämistä, pitää miettiä, pystyykö varmasti huolehtimaan lapsesta.
Vanhemmuus on haastavaa meistä jokaiselle. Lapsen saamiseen liittyy todella paljon vastuuta ja työtä. Lapsi vaatii koko loppuelämän mittaista sitoutumista ja jatkuvaa huolenpitoa.
Kehitysvammainen vanhempi tarvitsee yleensä paljon tukea ja apua lapsesta huolehtimiseen. Jos haaveilee omasta lapsesta, kannattaa miettiä, mistä ja keneltä tukea saisi.
Omista tunteista ja haaveista kannattaa jutella läheisten ihmisten kanssa.