Kysymyksiä romaneista
Millä nimellä romanit eli niin sanotusti mustalaiset kutsuvat itseään? Tiedän, että romaneja ei sa kutsua mustalaisiksi. Se on heille haukkumasana. Onko heillä itselleen joku tietty nimi ja millä nimellä olisi muiden hyvä heitä kutsua? Entä onko heillä joku nimi meille, jotka emme kuuluu heidän heimoonsa, olemmeko me heille valkolaisia vai mitä?
Vastaus:
Hienoa, että olet kiinnostunut romaneista. Olet oikeassa, että mustalaiset-nimitys on loukkaava. Romanit kutsuvat itseään romaneiksi. Joskus Suomessa asuvat romanit kutsuvat itseään myös nimellä tumma, joka on romaninkielellä kaale.
Gaajo-sana tarkoittaa ei-romania. En tiedä, käyttävätkö romanit tätä sanaa valkoisista suomalaisista. Pääväestö on sana, johon törmäsin asiasta tietoa etsiessäni.
Voit etsiä lisää tietoa romaneista tästä linkistä. (www.romanit.fi). Sivusto ei ole selkokielinen.