Kehitysvammainen kirjailija

Onkohan sellaisia missään? Onko se mahdollista esimerkiksi avustajan kanssa? Olen kuullut, että on joitakin kehitysvammaisia kirjailijoita.

Vastaus:

Lyhyt vastaus on, että kyllä on kehitysvammaisia kirjailijoita. Usein julkaistu kirja on omakustanne eli kirjailija maksaa itse kirjan julkaisemisen. Minna Mielikäinen on julkaissut tällä tavalla kirjan omasta elämästään. Hänestä on kerrottu Leijassa 6/2014.

Jotkut kirjoittavat useampia kirjoja. Selkolehti Leijassa on kerrottu Anais Lehdonvalosta. Hän on julkaissut kaksi kirjaa. Ensimmäinen kirja on runokirja. Kirjan nimi on Kasvamisia. Toisen kirjan nimi on Kummallinen kilpikonna ja iso aalto.

Tässä esimerkiksi Anais Lehdonvalo hieno runo Elämän tärkeys.

Rakastakaa toisianne.
Se palkitaan.
Varmaan kaduttaa,
jos vihaan nukahtaa.
Jotain tapahtuu.
Ei rakkaasi herääkään kanssasi
aamuun, etkä anteeksi voi antaa.
Elämä voi olla ohi hetkessä.
Nauretaan, iloitaan ja hoidetaan velvollisuudet.
Rakkaus on haurasta,
pidä kiinni siis kumppanista.
Kukaan ei yksin kaikesta selviä.
Liikaa on öitä.
Liikaa on päiviä.

Voit lukea Leija-lehden jutun Minna Mielikäisestä tästä linkistä (www.issuu.com).

Voit lukea Leija-lehden jutun Anais Lehdonvalosta tästä linkistä  (www.issuu.com).