Metrolla matkustaminen

Miten metrolla matkustetaan? Mistä metrolippuja ostetaan? Paljonko ne liput maksavat? Minä ja äiti menemme kesälomalla Helsinkiin ja haluaisin kovasti kokeilla metrolla matkustamista.

Vastaus:

Metrolla matkustaminen on helppoa. Kerron tässä vastauksessa ensin, miten pääset metroon. Sen jälkeen kerron eri lippuvaihtoehdoista, niiden hinnat ja mistä voit ostaa lipun.

Metroja kulkee muutaman minuutin välein, joten kiirehtiä ei tarvitse. Metrossa kulkemisen vaiheet:

  1. Osta lippu.
  2. Näytä lippu matkakortin lukijalle ennen laiturialueelle menoa. Matkakortin lukija on laite, joka sijaitsee ennen laiturialueelle vieviä liukuportaita.
  3. Seiso liukuportaiden oikeassa reunassa. Näin jätät vasemman reunan vapaaksi niille, jotka haluavat kävellä raput nopeasti alas. Pääset laiturialueelle myös hissillä.
  4. Laiturialueella sinun pitää tietää, kumpaan suuntaan olet menossa. Toinen suunta vie Itä-Helsinkiin ja toinen Espooseen.
  5. Odota metroa keltaisen viivan takana. Opastetaulusta näet, mikä metro on seuraavaksi tulossa.
  6. Kun metro tulee, odota, että poisjäävät tulevat ensin ulos ja mene sitten sisään.
  7. Hauskaa metromatkaa!

Metrolla pääsee nykyisin Espooseen asti. Kun ostat lipun, sinun pitää tietää, haluatko matkustaa Espooseen. Jos menet Espooseen asti, osta seutulippu. Jos käytät metroa Helsingin sisällä, osta Helsingin sisäinen lippu.

Helpointa on, että ostat yhden päivän seutulipun, jolla voit matkustaa niin paljon kuin haluat. Jos sinulla on seutulippu, sinun ei tarvitse murehtia, milloin pitää nousta metrosta pois. Sama lippu käy myös muihin julkisiin llähiiikennevälineisiin: busseihin, rautiovaunuihin, juniin ja Suomenlinnan lauttaan.

Esimerkkejä lippujen hinnoista:

  • Yhden päivän Helsingin sisäinen lippu 9 euroa
  • Yhden päivän seutulippu, jolla pääset Espooseen 14 euroa.
  • Kahden päivän Helsingin sisäinen lippu 13,50 euroa.
  • Kahden päivän seutulippu, jolla pääset Espooseen 21 euroa.

Vuorokausilipun voi ostaa aina 7 päivään asti.

Jos haluat tehdä vain yhden metromatkan, osta kertalippu. Helsingin sisäinen lippu maksaa 2,90 euroa. Seutulippu maksaa 5 euroa. Kertalippu on voimassa 80 minuuttia. Voit ostaa lipun R-kioskilta. Voit ostaa lipun myös automaatista, joita on metroasemilla ja rautatieasemilla. Myös kertalipulla voit kulkea kaikissa kulkuvälineissä.

Lippuja voi ostaa myös matkapuhellinsovelluksella nimeltä HSL Mobiililippu. En kerro ohjeita sen käytöstä tässä vastauksessa. Mutta jos osaat käyttää älypuhelinta ja ladata siihen eri sovelluksia, kannattaa tutustua tähän vaihtoehtoon. Lipun hinta on tällöin edullisempi kuin R-kioskilta ostettuna. Helsingin sisäinen kertalippu maksaa 2,20 euroa ja seutulippu maksaa 4,20 euroa.

Voit tutustua metrokarttaan tässä linissä (www.wikipedia.org). Sininen viiva kartassa kertoo, missä on Helsingin ja Espoon raja. Jos et mene Espooseen asti, pitää sinun nousta metrosta pois viimeistään Koivusaaren asemalla.