Harrastukset ja itsemääräämisoikeus
Saanko itse päättää, mitä harrastan? Joskus minusta tuntuu siltä, että vanhempani ja asuntolan ohjaajat haluavat määrätä harrastuksistani. Minusta lukeminen ja sauvakävely ovat hyvät harrastukset. Kesällä käyn myös uimassa. Minun kuulemma pitäisi harrastaa enemmän liikuntaa, koska olen hieman ylipainoinen. Olen tänä vuonna laihtunut ja 6 kiloa.
Vastaus:
Tietysti saat itse päättää, mitä harrastat. Olet aikuinen ihminen, eikä vanhempasi tai ohjaajasi voi määrätä, mitä teet. Vaikka et liikkuisi ollenkaan, sinulla olisi siihen oikeus. On tietysti tosi hyvä, että pidät kunnostasi huolta. Jos olet ylipainoinen, niin painon pudottaminen on hyvä asia terveyden kannalta. Liikunta vaikuttaa myös positiivisesti mielialaan. Mutta sinä itse päätät, mitä harrastat.