Kuinka voi ystävystyä?

Kuinka voin ystävystyä ihmisten kanssa? Minä en osaa ystävystyä. Kun yritän mennä puhumaan ihmisten kanssa vaikka Päivätoimintapaikassa, niin he katsovat vihaisesti ja menevät pois vaikka olen kiltti. Keskenään he kuitenkin ovat ystäviä mutta eivät minun kanssa. Olen aikuinen autistinen mies.

Vastaus:

Yksinäisyys ei ole mukava asia. Ystävän löytäminen ja toisten ihmisten kohtaaminen eivät ole kaikille helppoa. Ystävyyden löytämiseen voit pyytää tukea, vaikka päivätoimintapaikan ohjaajalta. Tuki voi olla harjoittelua toisen henkilön kohtaamiseen ja vuorovaikutustaitoihin. Ystävyyttä voi oppia, pyydä rohkeasti ohjaajalta tukea tähän. Ystävyyden rakentuminen tapahtuu pienin askelin. Kun pyydät ja saat tukea, niin tällöin on ystävän löytyminen helpompaa.

Kehitysvammaisten Palvelusäätiöllä on hanke Jotta kukaan ei jäisi yksin. Se toimii ystävyyden lisäämiseksi. Hankkeessa on valmistumassa kesällä Ystävyyttä oppimassa -opas. Oppaassa on vinkkejä ja harjoituksia toisen ihmisen kohtaamiseen. Lisäksi Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke järjestää eri puolilla Suomea erilaisia tapahtumia ystävyyden tukemiseksi. Syksyllä järjestetään Ystävyyttä oppimassa -työpajoja. Julkaisemme tapahtumat myös Verneri.net -verkkopalvelussa.

Voit seurata Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanketta voit seurata Facebookissa. Pääset Facebookin sivulle tästä linkistä (www.facebook.com).