Kesäaika
On nyt kesäaika tuumii ja kirjoittaa juttua, aurinkoa, sadetta, tuulta. Sellanen on kesä – vai mitä Kerttu?
Vastaus:
No sellainen se kesä on. Sää vaihtelee, mutta se ei meitä haittaa. Silti voi nauttia kesästä. Oikein hyvää kesää sinulle!
Kesäaika
Eikös se ole ihan luonnollista, että kesällä on kesäaika ja talvella talviaika?
Vastaus:
Kesäaika tarkoittaa kellon siirtämistä tunnin verran eteenpäin kevään ja kesän ajaksi. Kesäaika on ihmisen keksimä järjestelmä.
Kesäaika otettiin ensimmäisen kerran käyttöön Saksassa 1900-luvun alussa.
Suomessa kesäaikaa kokeiltiin ensimmäisen kerran 1940-luvulla. Kesäaika on ollut Suomessa jatkuvassa käytössä 1980-luvun alusta lähtien.
Jossain maissa kesäaika ei ole lainkaan käytössä.
Kesäaikaa on perusteltu esimerkiksi sillä, että se vähentäisi sähkön kulutusta. Tästä ei kuitenkaan ole tieteellistä näyttöä.
Yksi kesäajan haitta on, että se sotkee ihmisten biologisen rytmin. Tämä voi aiheuttaa esimerkiksi väsymystä.