Seksistä puhuminen
Minusta lapselle ja aikuiselle ei pidä lainkaan puhua seksistä varsinkaan lapselle. Oletko samaa mieltä ja minusta on tyhmää,
jos olet eri mieltä asiasta.
Vastaus:
En ole samaa mieltä. Miksi sinä olet sitä mieltä, että seksistä ei saa puhua? Seksissä ei ole mitään pahaa. Päinvastoin: seksi on iloinen ja ihana asia, kun sitä tekee omasta halusta. Kenenkään ei tarvitse tehdä seksiä, jos ei sitä halua.
Seksuaalikasvatus on tärkeää jo pienestä lapsesta alkaen. Lapselle ei puhuta aikuisten välisestä seksistä, mutta asioista, jotka kuuluvat seksuaalisuuteen. Itsestä tykkäämisestä, omasta kehosta, tunteista ja niin edelleen. Lapset ovat usein myös uteliaita. Heille on kerrottava rehellisesti myös seksistä, jos he siitä kysyvät, mutta lapsen omilla sanoilla. Nuorille seksistä puhuminen on hyvin tärkeää, että he voivat toimia turvallisesti. Avoin puhe seksistä on kaikkien ihmisten etu. Seksi kuuluu kaikille.