Miksi absolutismia ihmetellään?

Minä en juo ollenkaan alkoholia ja minulla on siihen omat aivan riittävän hyvät syyt minun mielestäni. Miksi minua ei meinata uskoa kun sanon, että en halua alkoholia juoda? Sanotaan, että minä olen ilonpilaaja, luulen olevani parempi kuin muut enkä osa rentoutua. Sitten minua hyljeksitään tai yritetään pakottaa juomaan alkoholia. Miksi sitä olisi pakko juoda? En luule olevani muita parempi kuin korkeintaan silloin, kun muut kärsivät kovasta krapulasta muka ihan ilman omaa syytään ja minä voin hyvin, kun en ole juonut ja myrkyttänyt itseäni alkoholilla.

Vastaus:

Kyse on kulttuurista. Moneen länsimaalaiseen kulttuuriin kuuluu se, että alkoholia nautitaan esimerksi juhlissa. Suomessa alkoholia kulutetaan melko paljon. Moni suomalainen tarvitsee alkoholia rentoutuakseen. Moni myös ajattelee, että hauskaa voi pitää vain, kun juo alkoholia. Ihmiset myös näyttävät tunteita ja ottavat niitä vastaan helpommin, kun ovat humalassa. Toiselle on helpompi sanoa “olet kiva” humalassa kuin selvinpäin.

Moni absolutisti kokee samoin kuin sinä. Alkoholia käytetään monissa tilainteissa. Jos itse ei juo, voi helposti tuntea itsensä ulkopuoliseksi. Alkoholista kieltäytyminen voi olla vaikeaa. Usein sellaiset henkilöt, jotka itse juovat paljon alkoholia, suuttuvat, kun joku ei juo. He saattavat kokea, että kun sinä et juo, arvostelet sitä, että he juovat. Silloin voi leimautua ilonpilaajaksi.

Mutta tämä on onneksi muuttumasssa. Nuoret juovat nykyään vähemmän kuin aikaisemmin. Nuorten keskuudessa on hyväksyttyä olla juomatta. Suomalaisista noin 10 prosenttia on absolutisteja. Ole ylpeästi absolutisti.