Sokeat ja kuvaamataito
Mitä sokeat tekevät kuvaamataidon tunnilla? Eikö piirtämisen ja maalaamisen opettelu ole tosi vaikeaa, jos ei näe yhtään mitään? Entä miten sokeat oppivat värien nimet?
Mä kysyn tätä ihan uteliaisuudesta, eikä mun ole tarkoitus loukata ketään tällä kysymyksellä.
Vastaus:
Ajattelet asiaa, kuten näkevä ihminen. Sokean ihmisen ei tarvitse osata piirtää tai maalatamaan samalla tavalla kuin näkevä ihminen. Jokaisen ihmisen taidot kehittyvät omalla tavallaan. Maailmassa myös on paljon sokeita taiteilijoita.
Sokea ihminen oppii värien nimet, mutta nimet eivät merkitse sanoina mitään. Sen sijaan sokea ihminen voi aistia värjeä eri tavoin. Esimerkiksi sokealle ihmiselle on kerrottu, että ruoho on vihreää. Hän voi siis ajatella, että vihreä tuoksuu ja tuntuu ruoholta. Tai hän tietää, että appelsiini on keltainen. Keltainen väri maisuu ja tuoksuu appelsiinilta.