Raiskaus

Raiskaus on rikos kaikissa EU-maissa. Miksi sellaista tehdään? Ovatko ihmiset yksinkertaisesti vain niin tyhmiä?

Vastaus:

Hei, anteeksi, että vastaus on kestänyt. Tämä on vaikea aihe ja vastauksen kirjoittaminen on vienyt aikaa. Olen yrittänyt kirjoittaa selkeän vastauksen. Selkokielinen se ei valitettavasti ole.

Ihmisellä, joka raiskaa, on varmasti paljon pahoja kokemuksia omassa menneisyydessään. Suuri osa raiskaajista on itse kokenut lapsena ja nuorena seksuaalista väkivaltaa tai nähnyt sitä usein. Kun on itse joutunut uhriksi, on vaikea kunnioittaa toista ihmistä. Ihmisellä on kuitenkin kyky oppia uutta ja toipua pahoistakin kokemuksista. Pahat kokemukset eivät riitä perusteluksi sille, että raiskaa.

Eri maissa ajatellaan eri tavoin esimerkiksi naisen ja miehen asemasta. Opitut arvot ja tavat pysyvät pitkään, vaikka muuttaisi toiseen ihan erilaiseen maahan. Kun henkilö tulee maahan, hänen pitää oppia sen maan tavat ja lait, jossa elää. Esimerkiksi Suomessa maahanmuuttajille järjestetään koulutusta, jossa kerrotaan Suomen tavoista. Koulutuksessa kerrotaan myös seksuaalisuuteen liittyvistä asioista.

Raiskaus on kaikissa EU-maissa rikos. Se, mitä pidetään raiskauksena vaihtelee eri maissa. Raiskauksesta saatavat rangaistukset ovat myös erilaisia eri maissa.

Suomessa ja monissa muissa Euroopan maissa on tietyt vaatimukset, että raiskauksesta saa raiskaustuomioon. Näitä vaatimuksia ovat

  • tekoon liittyy väkivaltaa tai väkivallan uhkaa tai
  • uhri ei pysty puolustamaan itseään tai kertomaan tahtoaan esimerkiksi vaikean kehitysvamman vuoksi.

Edellä esitettyjä vaatimuksia pidetään kuitenkin liian tiukkoina. Esimerkiksi nainen saattaa vain pelätä niin paljon, että ei uskalla vastustella. Laki voi tällöin tulkita, että teko ei ollut raiskaus, koska nainen ei vastustellut.

Tämä vuoksi lakiin halutaan muutosta. Muutos olisi sellainen, että seksiin tarvitaan aina kummankin suostumus. Jos toinen osapuoli ei ole antanut suostumusta, on teko raiskaus.

Suomessa on tehty vuonna 2018 lakialoite, että raiskauslakia muutetaan. Lakialoite on nyt eduskunnan käsittelyssä. Uusi laki on siis luultavasti tulossa.

Raiskaus

Mä tiedän, mitä raiskaus tarkoittaa, mutta exää epäillään, että se on raiskannut, mutta ei pidä paikkaansa. Tuntuu, että äiti ei hyväksy sitä, että harrastan seksiä jonkun kanssa. Ottaa päähän.

Vastaus:

Raiskaus on toisen henkilön pakottamista sukupuoliyhteyteen. Se on aina rikos ja raiskatun pitää ilmoittaa siitä poliisille. Poliisi tutkii, onko raiskausta tapahtunut vai ei. Huhupuheisiin ei kannata lähteä mukaan.

Kaikilla meillä on oma seksuaalisuus ja seksielämä. Jos olet jo täysi-ikäinen, niin nämä henkilökohtaiset asiat eivät kuulu vanhemmillesi. Saat itse päättää, mitä seksuaalisuuteen liittyviä asioita haluat jakaa äitisi kanssa ja mitä et.

Raiskaus

Minut raiskasi kehitysvammainen mies, riisui minut väkisin alasti ja tuli minun sisään, vaikka sanoin ei. Voiko kehitysvammaisesta miehestä tehdä poliisille ilmoituksen?

Vastaus:
Raiskaus on aina väärin ja se on aina rikos. Raiskauksen tekijästä pitää ilmoittaa poliisille eli tehdä rikosilmoitus. Samat lait ja säännöt koskevat myös kehitysvammaisia.

Sinun tulee nyt heti kertoa tapahtuneesta jollekin luotettavalle henkilölle, esimerkiksi ohjaajalle, tukihenkilölle tai vanhemmille. Hän voi auttaa sinua tekemään rikosilmoituksen sekä tukea sinua tässä tilanteessa.

Jos lähelläsi ei ole ketään, kelle haluat tai uskallat puhua asiasta, voit ottaa yhteyttä Raiskauskriisikeskus Tukinaiseen. Sinne voit soittaa maanantaista perjantaihin kello 915 ja lauantaista sunnuntaihin kello 1521. Puhelinnumero on 0800-978 99.

Tärkeää on, että kerrot asiasta jollekin.