Junat
Miten junalla matkustetaan? Mä en oikein muista, koska mä olen ollut junassa viimeksi 12 vuotta sitten. Jos rautatieasemalla on vaikka kolme junaa vierekkäin, niin mistä ihmiset tietävät, minkä junan kyytiin heidän pitää mennä? Mä tiedän, että jos menee väärään junaan, voi joutua vaikka Helsinkiin, kun piti mennä Tampereelle.
Vastaus:
Juna-asemalla on kyltit, jotka kertovat, mihin eri raiteilla olevat junat ovat menossa. Tämä kerrotaan myös junan kyljessä. Aina voit myös kysyä, jos et ole varma, mihin junaan pitää nousta.
Jos matkustat lähijunalla, sinulla pitää olla lippu ennen kun menet junaan. Voit ostaa lipun esimerkiksi lippuautomaatista, R-kioskilta tai lipunmyyntipisteestä rautatieasemalta. Jos matkustat kaukojunalla, voit ostaa lipun myös konduktööriltä junassa. Mutta konduktööri ei voi myydä sinulle junaan paikkalippua. Jos haluat varman istumapaikan, osta lippu etukäteen. Hyvää matkaa!