keliakia ja kaura
Saako keliaatikot syödä kauraa?
Vastaus:
Kaura on todettu turvalliseksi keliaatikoille. Kaura ei sisällä gluteenia, mikä on keliaatikoille vaarallista. Mutta kauran on oltava puhdasta. Siinä ei saa olla mukana muita viljoja. Keliaatikoille tarkoitettu kaura pitää viljellä muista viljoista erillään. Se pitää käsitellä ja pakata muista viljoista erillään.
Kaupoissa myydään kauraa, joka on keliaatikoille turvallista käyttää.