Edunvalvoja ei vastaa

Minulla on edunvalvoja ja minun pitäisi ottaa häneen yhteys, jos tarvitsen rahaa esimerkiksi vaatteisiin tai parturissa käyntiin. Mitä pitää tehdä, kun hän ei koskaan vastaa puheluihin tai sähköposteihin eikä lähetä ylimääräistä rahaa koskaan? Minulla on oikea numero ja sähköpostiosoite. Olen kysynyt apua muilta ihmisiltä, mutta he vain käskevät ottaa yhteyttä edunvalvojaan, eikä tämä koskaan vastaa.

Vastaus:

Maistraatti valvoo kaikkien edunvalvojien toimintaa. Maistraatti valvoo, että edunvalvojat toimivat lainmukaisesti ja että he tekevät työnsä oikein. Edunvalvojasi toimii väärin, kun ei vastaa sinulle. Edunvalvoja ei myöskään saa pantata rahaa, jos sitä on. Jos rahaa ei ole antaa, niin sekin pitää selvittää edunvalvottajan eli sinun kanssasi.

Ota yhteyttä maistraattiin. Voit joko soittaa tai kirjoittaa. Voit pyytää apua luotetulta henkilöltä tai vaikka sosiaalitoimiston omatyöntekijältä. Kerro, mitä on tapahtunut ja mihin olet tyytymätön. Kerro oma nimesi ja edunvalvojasi nimi. Kun toimit näin, tilanne varmasti paranee.

Laitan tähän vastaukseen linkin maistraatin sivulle. Sivulla on kartta ja linkit Suomen lääneihin. Löydät yhteystiedot oman alueesi maistraattiin tältä sivulta. Pyydä apua, jos sitä tarvitset.

Pääset maistraatin yhteystietosivulle tästä linkistä (maistraatti.fi).