Kuinka monta kertaa päivässä on syötävä?

Siitä kun lukee eri paikoissa ristiriitaista tietoa. Joidenkin mukaan pitää syödä vain 1-2 kertaa päivässä ja toiset taas sanovat, että pitäisi syödä 6 kertaa päivässä. En minä ainakaan saa syödä kuin 4 kertaa päivässä, aamupala, päiväruoka, iltaruoka ja iltapala. Sitten on joskus nälkä ja on pakko syödä välipalaa jos minulla on huoneessa jotain syötävää piilossa. Erityisesti aamiaisen ja päiväruoan välillä on nälkä, vaikka siinä ei olisi montaa tuntia välissä. Joskus juuri ennen nukkumaan menoakin on syötävä jotain, koska nälkäisenä on vaikea nukahtaa. On siis aika vaikea uskoa, että joku pärjää silleen että syö ensin aamulla paljon ja sitten taas vasta illallakin paljon eli niin paljoin kuin vain suinkin pystyy.

Vastaus:

Jokaisella ihmisellä on oma ruokailurytmi. Toiset syövät useammin kuin toiset. Olisi tärkeää, että jokainen saa syödä oman rytminsä mukaisesti. Kerrot, että sinä et saa syödä kuin neljä kertaa päivässä ja välillä on nälkä. Se tarkoittaa sitä, että et saa ruokaa riittävän usein.

Se, että syö vain 1-2 kertaa päivässä tuntuu kyllä aivan liian vähältä. Voi olla, että tämä henkilö on sairas, eikä tunne normaalia nälän tunnetta. Se on ehdottomasti liian harvoin.

Hyvältä tuntuva ruokailumäärä terveellä ihmisellä on 4-5 ruokailua päivässä.