Parisuhde

Onko parisuhde seksiä?

Vastaus:

Parisuhde on kahden ihmisen välinen suhde. Jos pari haluaa seksiä, niin silloin parisuhteeseen kuuluu seksi. Yleensä ihmiset haluavat seksiä yhdessä, eivät kuitenkaan aina.

Kaksi ihmistä voi tehdä myös keskenään seksiä, vaikka he eivät olisi parisuhteessa.

 

Parisuhde

Jos parisuhde toimii, niin kannattaako sinun mielestäsi tulevaisuudessa muuttaa esimerkiksi vastapuolen kotipaikkakunnalle? Hän asuu Kokemäellä. Itse asun Joensuussa. En halua kertoa tarkemmin syytä. Tiedän että nyt olen löytänyt mieleiseni.

Vastaus:

Jos haluatte asua yhdessä, niin silloin jonkun täytyy muuttaa. Sinä voit muuttaa hänen luokseen tai hän voi muuttaa sinun luoksesi. Voitte myös etsiä yhdessä uuden kodin.

Päätöstä ei kannata tehdä liian nopeasti. Kannattaa ensin tutustua toiseen kunnolla. Mutta kyllä minusta kannattaa muuttaa, jos on saanut itselleen hyvän parisuhteen.

Parisuhde

Haluaisin tietää, voiko kehitysvammainen saada lapsen ja mennä naimisiin?

Vastaus:

Kehitysvammaisella henkilöllä on samat oikeudet kuin muilla. Hän saa päättää, haluaako olla parisuhteessa ja hänellä on oikeus päättää meneekö naimisiin. Hänellä on myös oikeus päättää hankkiiko lapsia vai ei.

Kun näitä valintoja pohtii, on hyvä keskustella ammatti-ihmisten ja asioista tietävien kanssa. Asioista pitää saada oikeaa tietoa. Sitten on helpompi tehdä valintoja omassa elämässään. Samoja asioita pohtivat myös vammattomat ihmiset.

Parisuhde

Hei! Mikä on parisuhde? Onko se sama asia kuin naimisissa oleminen? Minun ystävät sanovat minulle, ettei minulla ole parisuhdetta lainkaan. Eivätkö he tiedä tai muista, että minulla on poikaystävä.

Vastaus:

Parisuhde tarkoittaa ihmissuhdetta, joka perustuu kiintymykseen. Seurustelusuhde ja avioliitto ovat molemmat parisuhteita. Sinä siis olet parisuhteessa, jos sinulla on poikaystävä eli seurustelet pojan kanssa.