Ruoka-ajat ja television katselu

Mitä pitäisi tehdä, kun asuntolassa on usein ruoka-aika samaan aikaan, kun televisiosta tulee joku hyvä ohjelma? Minulla ei ole digiboksia, johon voi tallentaa ohjelmia. Toisin sanoen joku ohjelma jää kokonaan tai osittain näkemättä, kun pitää olla syömässä. Ruoka-ajoissa ei voida joustaa, ellei ole ihan pakko.

Eihän siitäkään mitään tulisi, että joku söisi lounaan vaikka kello 12 kun joku toinen söisi sen vasta kello 17 kun muut syövät päivällistä tai että joku tulisi iltapalalle kun muut ovat jo menossa nukkumaan. Kaikkien on syötävä samaan aikaan eikä niin, että jokainen syö milloin sattuu.

Omaan huoneeseenkaan ei ruokaa saa, että voisi katsoa siellä samaan aikaan televisiota ja lisäksi minua harmittaa, kun minulle annetaan melatoniini lääke kello 21.30 että nukahtaisin oikeaan aikaan ja sitten jää joku myöhään tuleva ohjelma näkemättä.

Vastaus:

Minun mielestäni teidän pitäisi keskustella asiasta ohjaajien kanssa. Miksi ruoka-ajoissa ei voida joustaa? Voisiko ruokaa esimerkiksi lämmittää myöhemmin? Onko kaikilla asukkailla yhtäaikaa nälkä?

Jokaisella ihmisellä on oikeus itsemääräämiseen. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että hänen pitää voida vaikuttaa omaan päivärtymiinsä. Esimerkiksi siihen

  • milloin herää
  • milloin syö
  • milloin menee nukkumaan.

Minua ihmetyttää se, miksi huoneessa ei saa syödä. Sekin tuntuu säännöltä, mikä on hyvin helppo muuttaa.

Kuka päättää, mikä on sinulle oikea aika nukahtaa? Jos haluat katsoa jonkin myöhään tulevan ohjelman, niin eikö melatoniinia voida antaa myöhemmin?

Ohjelmien katselemisesta sanon kuitenkin myös jotain. Onko sinulla oma tietokone tai älypuhelin? Monia ohjelmia voi katsoa jälkeenpäin tietokoneelta tai älypuhelimelta. Esimerkiksi

  • Yle Areenasta voi katsoa Ylen ohjelmia ilmaiseksi.
  • mtv:stä voit katsoa MTV3, Avan ja Subin ohjelmia ilmaiseksi. Sinun täytyy kuitenkin kirjautua mtv:n käyttäjäksi ennen kuin voit katsoa ohjelmia. Sinulla täytyy olla sähköpostiosoite, että voit kirjautua käyttäjäksi.

Pääset Areenaan tästä linkistä (areena.yle.fi).

Pääset mtv:hen tästä linkistä (www.mtv.fi).