Miksi kukaan ei ymmärrä?
Miksi kukaan ei ymmärrä, että minä en voi olla kenenkään ystävä, koska minulla on lievä autismin kirjon häiriö ja minä puhun sen vuoksi huonosti? Sitten taas sitä ei hyväksytä, että kommunikoisin kirjoittamalla, koska osaan sen paremmin. Minä en ymmärrä muita ihmisiä ja en osaa osaa olla heille ystävä. Harmittaa kun joku yrittää minulle ystävä olla ja sitten suuttuu, kun minä en osaa olla sitä hänelle. En vain tiedä, miten ystävä toimii kunnolla.
Vastaus:
Olet tuonut sinulle merkittävästi mieltä painavan asian esille. Moni muukin pohtii samoja asioita. Ystävyyden rakentaminen toisen ihmisen kanssa vaatii aikaa. Ajan kanssa luottamus ihmissuhteissa ja sosiaalisissa taidoissa kasvaa.
Jokaisen on hyvä harjoitella ja opetella sosiaalisia taitoja, joilla tarkoitetaan yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Tiedäthän, että jokaisella meistä on näissä taidoissa mahdollista kasvaa ja kehittyä?
Vinkkejä toisen ihmisen kohtaamiseen saat muun muassa Ystävyyttä oppimassa -kirjasta. Tässä kirjassa on hyviä vinkkejä kaveri- ja ystävyyssuhteen ylläpitämiseen. Voin toimittaa sinulle tämän kirjan ilmaiseksi. Kirjan avulla voit harjoitella ystävyyssuhteen ylläpitämistä, ja näin saada itsellesi hyvän ja ymmärtävän ystävän. Laita Verkko-Kertulle Verneriin uudelleen viestiä, jos haluat itsellesi tämän kirjan. Kerro viestissä, nihin osoitteeseen voin kirjan lähettään.