Kuukuppi
Miten kuukuppia käytetään? Miten se laitetaan ja otetaan pois. Voiko se jäädä jumiin?
Vastaus:
Kuukuppi on silikonista tehty kuukautissuoja. Kuukuppi on helppo käyttää, kunhan sitä on hieman harjoitellut. Kuukuppi ei voi jäädä jumiin. Kun laitat kuppia sisälle ja otat pois, on tärkeää pitää lihakset rentoina. Silloin kuppi on helpompi laittaa ja ottaa pois.
Tässä ohjeet kuukupin käyttöön.
- Pese ensin kätesi. Käytä mietoa ja hajustamatonta saippuaa ja vettä. Voit kastella kupin puhtaalla vedellä, jotta sen sisäänlaitto on helpompaa.
- Ota mukava asento: voit istua, seistä tai olla kyykyssä. Leveä haara-asento ja rentoutuminen helpottavat kupin asettamista.
Taita kuppi ensin litteäksi ja vielä kaksinkerroin, jolloin kupin reunus muodostaa C-kirjaimen. - Pidä kuppi taitettuna ja vie se reunus edellä kokonaan emättimeen. Varmista sormella kokeilemalla, että kuppi on auennut kunnolla. Se on auennut, kun kupin pohjaa tuntuu pyöreältä.
- Kuukuppi tyhjennetään noin 2–4 kertaa vuorokaudessa. Voit pitää kuppia jopa 12 tuntia kerrallaan, myös öisin. Kuukautisvuodon määrä on jokaisella yksilöllinen. Opit pian huomaamaan kuinka usein sinun tarvitsee kuppi tyhjentää.
- Kupin tyhjentäminen: Pese kädet ja rentouta lihaksesi. Tartu kupin alaosasta peukalolla ja etusormella ja paina pohjasta. Hivuta kuppi varovasti ulos keinutellen sitä puolelta toiselle ja vedä sitä samalla alaspäin. Älä vedä kuppia pelkästä antennista. Kaada kupin sisältö viemäriin. Huuhtele ja käytä uudelleen.
- Puhdista kuppi tyhjennyksen yhteydessä. Huuhtele kuppi ensin kylmällä vedellä, jotta värit tai hajut eivät tartu siihen. Pese sitten lämpimällä vedellä ja kuukupin pesunesteellä. Kuukautisten jälkeen desinfioi kuppi keittämällä sitä vedessä 5–10 minuuttia.
Voit lukea lisää kuukupista Lunetten-nettisivuilta. Sivuilla on myös video kuukupin käytöstä. Sivut eivät ole selkokieliset.
Pääset lukemaan sivua tästä linkistä (www.lunette.fi).