Jos lapsi tulee raskaaksi Suomessa?
Jos vaikka 12-vuotias tyttö tulisi raskaaksi täällä Suomessa, niin tehdäänkö hänelle automaattisesti abortti, vaikka hän ei haluaisi?
Vastaus:
12-vuotias on vielä lapsi, joka kasvaa ja kehittyy. 12-vuotias ei ole valmis vanhemmaksi.
12-vuotiaan keho ei ole valmis raskauteen. Raskaudesta seuraisi 12-vuotiaalle terveyshaittoja.
12-vuotias ei ole myöskään henkisesti valmis vanhemmaksi. 12-vuotias ei pysty kantamaan lapsesta vastuuta, eikä pysty sitoutumaan lapsen jatkuvaan hoitoon.
Lapsi tarvitsee vanhempiaan ainakin 18-vuotta. Vauva kehittyy taaperoksi, kouluikäiseksi ja nuoreksi. Joka ikävaiheessa lapsella on erilaiset tarpeet, joihin vanhemman pitää sopeutua.
Vauvasta on ihana haaveilla. 12-vuotias ei kuitenkaan osaa vielä ajatella, miten vaativaa ja raskasta lapsen vanhemmuus on.
Jos 12-vuotias tulisi raskaaksi, hänestä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus.