Miksi ohjaajat ovat aina minua vastaan?

Aina kun minulla tulee riitaa muiden asukkaiden kanssa, niin ohjaajat ovat toisen asukkaan puolella minua vastaan. Miksi he ovat minulle niin ilkeitä? Vaikka minä kiroilen, huudan, lyön ja uhkailen niitä, niin ne eivät ole minun puolella koskaan, vaan sanovat, että minä olen ilkein ihminen mitä he tuntevat, eivätkä edes rakasta minua, vaikka minua sitten itkettää.

Vastaus:

Et saa ohjaajia puolellesi kiroilemalla, huutamalla, lyömällä ja uhkailemalla. Toisten loukkaaminen ja satuttaminen on väärin. Jos loukkaat tai satutat toista ihmistä, sinulle suututaan.

Huutaminen, lyöminen ja uhkailu ovat tekoja, jotka johtuvat siitä, että olet vihainen.

Viha on tunne ja kaikki tunteet ovat sallittuja. Sinä saat siis olla vihainen, mutta et saa vihaisena lyödä, huutaa ja uhkailla muita.

Omia tunteita ja omaa käytöstä voi oppia hallitsemaan.

Ensin pitää oppia tunnistamaan ja nimeämään omat tunteet. Kun omat tunteet tunnistaa, niistä voi puhua muille. Tunteista puhuminen auttaa hallitsemaan omaa käytöstä.

Kun olet vihainen, pystytkö puhumaan siitä muille? Pystytkö kertomaan, että sinulla on paha olo? Pystytkö kertomaan, miksi olet vihainen?

Puhumisen lisäksi on muitakin tapoja hallita omia tunteita.

Tunteisiin voi vaikuttaa esimerkiksi liikunnalla. Kävelylenkki helpottaa usein hankalia tunteita.

Toisia auttaa musiikin kuuntelu, luonnon katseleminen, siivoaminen tai vaikkapa lämmin suihku.

Mikä voisi olla sinun keinosi helpottaa pahaa oloasi tai katkaista vihan tunne? Mistä sinulle tulee hyvä olo?

Entä keneltä voisit pyytää apua tunnetaitojen opetteluun?

Voit lukea lisää tunteista ja niiden hallinnasta Seteken sivuilta (www.seteke.fi).