Voinko joutua vankilaan koronaviruksen tartuttamisesta?

Olen lukenut, että jos tartuttaa koronaviruksen toiseen ihmiseen, niin joutuu vankilaan. Mitä jos todetaan, että minulla on se tauti ollut tai tulee olemaan ja se tarttuu minusta toiseen, niin että minut laitetaan vankilaan? En halua, että se tarttuu minusta toisiin.

Vastaus: 

Kukaan ei joudu vankilaan koronaviruksen tartuttamisesta toiseen ihmiseen. Eli et voi joutua vankilaan.

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Näin estät koronavirusta tarttumasta:

  • Pese kädet usein ja huolellisesti vedellä ja saippualla.
  • Suojaa suusi, kun yskit tai aivastat. Käytä esimerkiksi nenäliinaa tai hihaa. Älä yski tai aivasta kämmeneesi.
  • Jos et ole juuri pessyt käsiäsi, älä koskettele silmiäsi, nenääsi tai suutasi.

Muista myös nämä asiat:

  • Pysy mahdollisimman paljon kotona.
  • Kun liikut kodin ulkopuolella, pidä toisiin ihmisiin ainakin metri etäisyyttä.
  • Vältä suuria ihmisjoukkoja.
  • Älä kättele.

Kun huolehdit näistä asioista, voit olla ihan huoletta.

Kaikkia tartuntoja ei voi estää. Tärkeintä on, että jokainen tekee parhaansa tartuntojen estämiseksi.

Koronavirus herättää monissa huolta ja epävarmuutta.

Tärkeintä on jutella muiden kanssa omista tunteista.

Jos et voi tavata läheisiäsi, voitko soittaa heille puhelimella?

Voisit soittaa myös Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen. Tukipuhelimessa voit kysyä koronasta ja jutella tunteistasi. Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä.

Puhelin on avoinna arkipäivisin (maanantai-perjantai) kello 12-16.

Kehitysvammaliiton tukipuhelimen numero on 09 348 09 348.

Tutustu myös Mielenterveystalon oppaaseen. Oppaassa on selkokielisiä vinkkejä huolen ja epävarmuuden lievittämiseen.

Pääset Mielenterveystalon oppaaseen tästä linkistä (mielenterveystalo.fi)

Pidetään toisistamme huolta!