Mikä on masennus?

Minulle on sanottu, että minä olen masentunut, koska olen mielestäni paha ihminen.

Mikä se masennus on ja onko kaikilla minun tuntemilla ihmisillä sellainen, kun hekin sanovat, että minä olen paha ihminen?

Vastaus:

Jos ihminen on pitkään surullinen ja voimaton tai ärtynyt ja iloton, voi olla kyse masennuksesta.

Masennuksen tunnistaa siitä, että paha olo on jatkunut monta viikkoa.

Kun ihminen on masentunut, hän ei jaksa tehdä mitään. Masentunut ihminen ei ole kiinnostunut muista ihmisistä eikä asioista. Hän ei kykene tuntemaan iloa tai tyytyväisyyttä.

Masentuneen ihmisen käsitys itsestä on kielteinen. Hänestä saattaa tuntua, että on muita huonompi.

Masennus on hyvin yleistä ja siihen saa apua.

Omista tunteista kannattaa kertoa luotettavalle ihmiselle. Masennukseen saa apua esimerkiksi lääkäriltä.

Sininauhaliitto on tehnyt selkokielisen oppaan masennuksesta.

Pääset lukemaan Masennus-oppaan tästä linkistä (pdf)