Piparit

Leivoin ensimmäistä kertaa pipareita omassa kodissani. Oli helppoa ja yksinkertaista.

Päädyin tähän reseptiin, koska raaka-aineet olivat helpommat tässä kuin muissa resepteissä.

Piparien aineet

Nämä aineet tarvitset piparien leipomiseen:

  • 2 desilitraa siirappia
  • 2 desilitraa sokeria
  • 250 grammaa margariinia
  • 2 teelusikallista kanelia
  • 1 ruokalusikallinen piparkakkumaustetta
  • 1 teelusikallinen kardemummaa
  • 1 kananmuna
  • 10 desilitraa vehnäjauhoja
  • 2 teelusikallista soodaa

Näin leivot piparit

Laita kattilaan

  • 2 desilitraa siirappia
  • 2 desilitraa sokeria
  • 2 teelusikallista kanelia
  • 1 ruokalusikallinen piparimaustetta
  • 1 teelusikallinen kardemummaa.

Sekoita aineet kattilassa.

Kiehauta seos liedellä. Seos kiehuu, kun se kuplii.

Ota kattila pois liedeltä.

Lisää kattilaan 250 grammaa margariinia. Sekoita.

Anna seoksen jäähtyä.

Lisää kattilaan kananmuna. Vatkaa kananmuna seoksen sekaan.

Laita kulhoon 10 desilitraa vehnäjauhoja. Sekoita jauhojen sekaan 2 teelusikallista soodaa.

Lisää jauhot ja sooda siivilän läpi kattilaan taikinan sekaan.

Sekoita taikina tasaiseksi.

Peitä taikina liinalla ja nosta jääkaappiin vähintään 2 tunniksi viilenemään. Taikina voi olla jääkaapissa myös yön ajan.

Kun taikina on viilentynyt, laita pöydälle jauhoja.

Ota taikinasta pala. Kauli se pöydällä jauhojen päällä ohueksi.

Ota taikinasta muotilla piparkakkuja. Nosta ne uunin pellille leivinpaperin päälle.

Paista pipareita uunissa 200 asteessa 6-8 minuuttia. Pipareiden koko vaikuttaa paistoaikaan.

Paista samalla pellillä samankokoisia pipareita. Silloin piparit kypsyvät samaan aikaan.

Jäähdytä piparit.

Nosta kovettuneet piparit säilytysastiaan tai tarjoiluastiaan.

Kommentit

Kirjoittanut nipsu
28.12.2020 klo 17:21
Oli hyvä resepti
Kirjoittanut Tm
3.6.2021 klo 12:29
Kiitoksia, hyvä kun pidit.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.