Opas- ja avustajakoirat

Miten opaskoirat koulutetaan auttamaan sokeita? Entä miten avustajakoirat oppivat auttamaan esimerkiksi pyörätuolissa istuvaa ihmistä? Haluaisin kovasti tietää.

Vastaus:

Hei

Opaskoiran tehtävä on helpottaa sokean liikkumista paikasta toiseen. Usein opaskoira opastaa sokeaa ihmistä kulkemaan tiettyjä, samoja reittejä.

Ensin opaskoira opetetaan kulkemaan suoraan eteenpäin. Sen jälkeen koira opetetaan pysähtymään suojatielle ja portaiden kohdalle. Koira opetetaan myös väistämään esteet kiertämällä.

Liikennevaloja koira ei ymmärrä. Koiran omistaja päättää, milloin tie on turvallista ylittää.

Opaskoira opetetaan etsimään omistajalleen myös esimerkiksi ovet, penkit tai tiskit.

Avustajakoirat auttavat liikuntarajoitteisia ihmisiä päivittäisissä toimissa.

Avustajakoiralle opetetaan ne tehtävät, joita sen omistaja tarvitsee. Avustajakoira voi avata omistajalleen esimerkiksi oven tai sytyttää valot.

Opaskoirien ja avustajakoirien koulutus perustuu positiiviseen vahvistamiseen: Kun koira toimii oikein, se saa palkinnon. Jos koira tekee virheen, sitä ei huomioida.

Koirien koulutuksessa huomioidaan koiran luonne. Toiset koirat ovat aktiivisia. Aktiivinen koira tarvitsee vauhtia ja paljon tekemistä, jotta se jaksaa keskittyä. Toiset koirat ovat rauhallisia ja tarvitsevat vähemmän tekemistä ja vaihtelua.