Siivous ja ahdistus

Minulla on asuntolassa oman huoneen siivous ja pyykinpesu, kuten kaikilla asukkailla on. Minua alkaa ahdistamaan huoneen siivous jo 2-3 päivää ennen kuin se on, koska se tuntuu hirveän raskaalta.

Tuntuu että kaikki muut siivoavat huoneen ja pesevät pyykit paljon paremmin ja nopeammin kuin minä. Minulle kaikki tuntuu raskaalta.

Ahdistus ennen huoneen siivousta on kova ja se pelottaa minua. Kukaan muu tuskin tuntee samalla tavalla kuin minä oman huoneen siivouksen suhteen.

Miten pääsisin eroon ahdistuksesta?

Olen yrittänyt puhua asiasta ohjaajien kanssa, mutta tuntuu että he eivät ymmärrä.

Töihin kuuluu tyynyliinojen vaihto joka toinen viikko, kaikkien lakanoiden vaihto joka toinen viikko, imurointi, lattian moppaus, pölyjen pyyhintä, pyykin pesu, pyykkien kuivaus kuivurissa ja niiden laitto vaatekaappiin. Töitä on mielestäni paljon, mutta moni tekee enemmän töitä joka päivä. Minua hävettää olla laiska.

Vastaus:

Hei

Kun minulle tulee ahdistava olo, huomaan sen erityisesti kurkussa, käsissä ja mahassa sekä kasvoissa. Yleensä silloin haluan liikkua, koska on vaikea olla paikallaan. Haluan myös puhua siitä asiasta.

Pahin olo kestää jonkin aikaan. Minulla oloa pahentavat omat ajatukset, jotka usein liittyvät pelkoihin. Pelkään, että jotain ikävää tai pahaa tapahtuu.

Minulla on erilaisia keinoja auttaa itseäni näissä tilanteissa:

  1.  Haluan liikkua.
  2. Haluan puhua ajatuksistani ja kertoa tunteestani.
  3. Haluan kuunnella yhtä ja samaa kappaletta.
  4. Haluan mennä ulos kävelemään.  

Mitä sinä teet silloin, kun ahdistut?

Oletko kiinnittänyt huomiota, millaiset ajatukset pahentavat ahdistustasi?

Oletko huomannut, että ahdistuksen tunne muuttuu? Se ei ole koko ajan samanlainen.

Todennäköisesti ahdistuksesi taustalla on muutakin kuin siivoaminen. Tutkimalla ajatuksia ja tunteita pääset perille ahdistuksen syystä.

Voisit esimerkiksi kirjoittaa ajatuksia ja tunteita paperille. 

Oletteko muuten lukeneet näitä vastauksia yhdessä ohjaajien kanssa?