Pahan puhuminen ja juoruilu selän takana
Miksi pitää juoruilla ja puhua pahaa toisen selän takana? Johtuuko se siitä, kun eivät uskalla tulla sanomaan kasvotusten suoraan vai mikä siinä on? Mä olen sen huomannut, että joku tai jotkut saattavat olla ennakkoluuloisia.
Vastaus:
Hei
Juoruilu ja selän takana puhuminen voi loukata ja satuttaa.
Juoruiluun ja selän takana puhumiseen on varmaan monia syitä.
Olet ihan oikeassa, että suoraan puhuminen voi pelottaa. Ja ennakkoluulotkin aiheuttavat juoruilua.
Toisaalta joskus on ihan hyväkin, ettei sano toiselle suoraan kaikkea, mitä ajattelee ja tuntee. Myös kaiken sanominen suoraan voi loukata ja satuttaa.
Tunteiden purkaminen “selän takana” jollekin luotettavalle ihmiselle voi olla puhujan keino käsitellä omia vaikeita tunteita ja ajatuksia. Vaikka juuri niitä pelkoja ja ennakkoluuloja.
Toisen tahallinen haukkuminen selän takana on kuitenkin eri asia. Siitä ei seuraa mitään hyvää kenellekään.
Joskus omista vaikeista tunteista on hyvä yrittää puhua myös suoraan. Silloinkin niin, ettei tahallaan loukkaa tai satuta toista.
Ihmissuhdeasiat eivät ole helppoja!