Miten totuudesta voi loukkaantua?
Jos joku on erikoisen näköinen, niin minä sanon siitä hänelle. Jos joku on vaikka lyhyt tai ylipainoinen, niin minä sanon hänelle, että onpas hän lyhyt tai ylipainoinen.
Minulle on sanottu, että ei niin saa sanoa, koska toinen voi loukkaantua. Minä en ymmärrä. Miksi totuuden sanomisesta voi loukkaantua?
En minä loukkaantuisi totuuden sanomisesta. Minä olen aika laiha, enkä loukkaannu, jos joku sanoo minun olevan laiha, koska se on totuus.
Minulla ei ole kehitysvammaa, mutta olen autistinen, enkä ymmärrä näitä asioita aina kovin hyvin.
Vastaus:
Hei
Ulkonäöstä sanominen vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla.
Ulkonäöstä sanominen voi tosiaan loukata ja satuttaa. Jos ei halua aiheuttaa toiselle pahaa mieltä, ei ulkonäköä kannata kommentoida ollenkaan.
Jos haluat ilahduttaa, voit sanoa jonkin kohteliaisuuden.
Voit sanoa esimerkiksi: “Näytät nätiltä”.