Vernerissä huijareita

Hei Kerttu!

Luin juuri kirjeenvaihtopalstalta varoituksen huijareista. Todella ikävää, että heitä on liikkeellä Vernerissäkin.

Jotkut huijaavat myös treffeille pyytäessään. Minullekin on muutaman kerran tehty oharit.

Vastaus:

Hei

Valitettavasti netissä ja somessa on paljon huijareita.

Joskus huijari on ihminen. Joskus robotti poimii sähköpostiosoitteen netistä ja lähettää siihen huijausviestejä. Tämä on aika yleistä.

On tärkeää tunnistaa huijausviestit. Se ei ole aina helppoa.

Pyynnöt lähettää rahaa, salasanoja ja tunnuksia ovat huijauksia.

Omia salasanoja tai tunnuksia ei saa koskaan lähettää kenellekään sähköpostilla.

Tuntemattomalle ihmiselle ei myöskään kannata lähettää rahaa.

Jos epäilee huijausta, pitää kertoa luotettavalle ihmiselle. Asiaa ei tarvitse hävetä. Kuka tahansa voi tulla huijatuksi.

Lue lisää netin turvallisesta käytöstä