Totuus sairaalahoidosta

Asun vammaisten asuntolassa, koska olen vammainen enkä pärjää yksin ilman apua. Lisäksi minulla on mielenterveysongelmia.

Olin viime vuonna 2 kertaa mielisairaalassa hoitajien aloitteesta. Eli hoitajat olivat sitä mieltä, että minun pitää mennä sinne hoitoon.

Olen kysynyt, että olenko minä psykoosissa ja he sanovat, että en ole. Mutta internetissä lukee, että se sairaalan osasto millä olin on psykoosien hoito-osasto.

Miksi minä olisin sellaiselle osastolle joutunut, jos en olisi psykoosissa? Miksiköhän hoitajat eivät kerro minulle totuutta eli että minä olen psykoosissa?

Mutta minusta minä kyllä tiedän, että mikä on totta. Mutta olen lukenut, että psykoosissa ihminen ei tiedä, mikä on totta ja mikä ei.

Vastaus:

Hei

Sairaalan psykoosiosastolla hoidetaan myös muita potilaita kuin psykoosissa olevia.

Sairaala lähettää potilaalle sairaalahoidon jälkeen kirjeen, jossa kerrotaan hoidon syy.

Voisit kysyä ohjaajilta, onko sinulle lähetetty tällainen kirje sairaalasta.

Kirjeen saapuminen voi kestää useitakin viikkoja.

Kun saat kirjeen, pyydä sen lukemiseen apua esimerkiksi ohjaajalta.

Voisit muutenkin jutella asiasta lisää jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Omista tunteista ja ajatuksista kannattaa puhua. Se helpottaa oloa.

Tsemppiä!