Kehitysvammaisilta miehiltä poistetaan kivekset
Miksi täällä lukee, että mieheltä poistetaan kivekset vain, jos kiveksissä on syöpä?
Minun asuntolassa kaikilta miesasukkailta on poistettu kivekset ja naisasukkailta on poistettu kohtu ja munasarjat. Hoitajat sanovat, että ne poistetaan leikkauksessa, etteivät asukkaat saa lapsia.
Olen uimahallissa nähnyt, että toisilla miesasukkailla ei ole ollenkaan kiveksiä.
Vastaus
Hei
Asia ei voi olla noin. Miehen kiveksiä tai naisen kohtua ei poisteta vain raskauden ehkäisyn takia.
Raskauden ehkäisyyn riittää sterilisaatio. Ihmisestä ei näy ulospäin, että hänelle on tehty sterilisaatio.
Naisen sterilisaatiossa tukitaan munanjohtimet. Miehen sterilisaatiossa katkaistaan siemenjohtimet.
Sterilisaatio on kuitenkin harvinaista. Yleisiä keinoja estää raskaus ovat kondomi, kierukka ja ehkäisypillerit.
Sterilisaatiota ei lain mukaan saa tehdä ilman henkilön omaa suostumusta. Laki on sama kaikille, myös henkilöille, joilla on kehitysvamma.
Voit lukea lisää kehitysvammaisten ihmisten seksuaalioikeuksien historiasta Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.fi)