Blogataan yhdessä

Blogataan yhdessä on Vernerin lukijoiden yhteinen blogi.

Voit lähettää blogiin kirjoituksia ja kuvia sinulle tärkeistä aiheista.

Tällä sivulla on blogin uusin julkaisu.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki julkaisut

Pia: Mikä ihmeen kehote?

16.10.2025

Tekoäly on nykyaikaa.

Tekoälyltä voi kysyä internetissä kysymyksiä. Tekoäly voi auttaa tiedon hakemisessa.

Tekoäly koulutetaan erilaisten aineistojen avulla niin, että se osaa vastata kysymyksiin.

Kysymystä tai ohjetta tekoälylle sanotaan kehotteeksi.

Kehotteita voi käyttää kahdella eri tavalla:

1. Voit miettiä kysymyksen etukäteen tarkasti. Voit esimerkiksi kysyä: Mitä tarkoittaa kehote?

2. Voit myös kysyä useita kysymyksiä peräkkäin. Pikku hiljaa saat aina vain osuvamman vastauksen kysymykseesi.

Voit kysyä vaiheittain esimerkiksi seuraavasti

  • Mitä on tekoäly?
  • Miten tekoäly toimii?
  • Miten voi saada tietoa tekoälyltä?

Tähän viimeiseen kysymykseen voit saada esimerkiksi seuraavan vastauksen:

Tekoälylle voi tehdä kysymyksiä tai sille voi antaa ohjeita. Tätä kutsutaan kehotteiden antamiseksi. Englanniksi kehote on prompt.

Tekoäly toimii siis samantapaisesti kuin Verkko-Kerttu!

Vaikka tekoälyltä voi kysyä mitä vaan kysymyksiä, kannattaa kuitenkin keskustella sen vastauksista myös luotettavan henkilön kanssa. Tekoäly tekee myös virheitä.

Oikein käytettynä tekoälystä voi olla paljon hyötyä ja iloa!

Kirjoittaja: Pia

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.