Rahat riittämään
Hei
Olen lievästi kehitysvammainen mies. Raha-asiani eivät ole kunnossa. Rahani eivät tahdo riittää kuun loppuun.
Vastaus
Hei
Monilla on vaikeuksia saada rahat riittämään.
Saat rahat riittämään paremmin, kun suunnittelet hyvin rahankäyttöä.
Ensin sinun pitää tietää, kuinka paljon sinulla on kuukaudessa tuloja eli kuinka paljon saat rahaa.
Sitten pitää miettiä, mitä pakollisia asioita sinun pitää kuukauden aikana maksaa ja ostaa.
Pakollisia menoja voivat olla esimerkiksi
- vuokra
- sähkölasku
- puhelinlasku
- ruokaostokset.
Pakollisten menojen lisäksi voit tarvita rahaa esimerkiksi harrastuksiin ja vaatteiden ostamiseen.
Kirjoita paperille ylös pakolliset menot. Laske, kuinka paljon tarvitset niihin rahaa kuukaudessa.
Voit myös pitää kuukauden ajan kirjaa siitä, mihin kaikkeen käytät rahaa. Kuukauden jälkeen voit arvioida, mikä kaikki oli tarpeellista. Käytitkö rahaa johonkin turhaan? Mistä voisit säästää?
Rahankäyttöä kannattaa suunnitella yhdessä jonkun luotettavan ihmisen kanssa.
Tsemppiä!