Järjettömiä pelkoja

Minulle tärkeimmät asiat sukulaisten lisäksi ovat nuket ja pehmot. Olen kerännyt niitä monta vuotta ja ne ovat parhaita kavereitani. Pelkään että kun menen pois kotoa vaikka kauppaan, koti romahtaa tai syttyy tuleen ja kaikki leluni tuhoutuvat.

Miten oppisin pelkäämään vähemmän?

Vastaus

Hei

Ensinnäkin on hienoa, että haluat pelätä vähemmän. Se on hyvä alku!

Mieti ensin, millaisia ajatuksia pelko sinussa herättää. Kirjoita kaikki ajatukset paperille tai tietokoneelle.

Sitten voit kesyttää pelkosi.

Näin kesytät pelon:

Ajattele, että pelkosi on lemmikki.

Keksi lemmikille eli pelolle nimi. Voit nimetä sen esimerkiksi Pörhöksi.

Mieti sitten, mitä teet Pörhön kanssa, kun se kiusaa sinua. Miten voit hoitaa lemmikkiäsi, ettei se enää kiusaa sinua?

Lisäksi voit hankkia tietoa tulipaloista. Selvitä, miten tulipalo yleensä syttyy ja miten sen voi estää. Selvitä myös, miten usein tulipaloja syttyy.

Pelkoa ei kannata yrittää peittää tai torjua. Silloin pelko vain kasvaa.

Kun pelko tulee, anna sen tulla. Hengitä rauhallisesti ja muista, että pelko menee kohta ohi.

Pelko tuntuu jonkin aikaa ikävältä, mutta hetken päästä se helpottaa.